صفحه اصلی / سلامت / خواص خوراکی ها / نوشیدن روزانه شیر باعث چه تغییری می شود

نوشیدن روزانه شیر باعث چه تغییری می شود

شاید باعث جوش شود

لبنیات باعث التهاب می‌شوند. تجزیه‌ی لاکتوز باعث خاصیت ضدالتهابی خواهد شد. این باعث می‌شود شیر در مقابل دیگر فراورده‌هایی مانند ماست یا پنیر باشد. یعنی اگر پس از نوشیدن شیر جوش می‌زنید باید بدانید ارتباطی در این بین وجود دارد.

 

باعث نفخ می‌شود

نفخ زیاد شاید نتیجه‌ی لبنیات فراوری‌شده باشد. این موضوع با افزایش سن بیشتر می‌شود زیرا دستگاه گوارشی دیگر مانند قبل نخواهد بود. اگر می‌خواهید بدون ایجاد نفخ مصرف لبنیات خود را زیاد کنید سویا جایگزین خوبی برای شما خواهد بود.

 

منبع عالی از پروتئین

پروتئین این ماده غذایی از منبعی طبیعی به دست آمده و با هیچ‌چیزی تغییرنیافته است.  پروتئین موجود  به جلوگیری از پرخوری نیز کمک می‌کند. پروتئین باعث کند شدن سوخت‌وساز بدن  شده و کمک می‌کند سریع‌تر سیر شده و برای زمان بیشتری سیر بمانید.

 

مصرف کالری کمتر و  مواد مغذی بیشتر

اگر کالری غذایی خود را حساب می‌کنید شانس با شماست. شیر برای کسانی که به دنبال راهی سالم برای لاغری هستند پروتئین تأمین کرده و در کنار دریافت کالری کمتر به آن‌ها مواد غذایی زیادی را می‌رساند. خوردن سه تا چهار لیوان شیر راهی برای تأمین مواد غذایی لازم بدن با کالری کمتر است.

 

کمک به حفظ حجم ماهیچه

شیر کمک می‌کند با نسبت مناسب کربوهیدرات‌ها در مقابل پروتئین ماهیچه‌هایی قوی بسازید. نوشیدن آن انتخابی خوب بعد از یک ورزش است. نوع پروتئین موجود در شیر برای تمرینات قدرتی و بازسازی ماهیچه‌ها اهمیت دارد. منبع پروتئین حیوانی در بدن جذب شده و کمک می‌کند برای زمانی بیشتر حجم ماهیچه‌ی بدن حفظ گردد.

 

منبعی عالی از کلسیم است

شیرغنی از مواد غذایی است زیرا در کنار مواد انرژی‌زا ( کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی ) دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ( کلسیم و ویتامین D ) می‌باشد. کلسیم می‌تواند از منابع دیگر نیز تأمین شود اما شیر ساده‌ترین راه برای سریع رساندن آن به بدن است. افراد زیادی فکر می‌کنند غذاهای دیگر نیز کلسیم دارند اما در حقیقت مثلاً کلسیم یک لیوان  برابر با چیزی حدود ده کاسه از اسفناج است.

 

ایجاد مشکلات گوارشی

شیرپاستوریزه و فراوری‌شده که امروزه در قفسه‌های مغازه‌ها می‌بینید دارای باکتری هستند ( باکتری‌های خوب و بد ) که می‌توانند باعث عدم تعادل در میکروب‌های روده شوند . این عدم تعادل می‌تواند باعث مشکلات گوارشی طولانی‌مدت شده و حتی باعث بروز علائمی مانند میگرن یا فراموشی شود. بنابراین بستنی می‌تواند جایگزین بهتری برای شما باشد.

 

شاید به کاهش وزن کمک کند

زنانی که به دنبال کاهش وزن یا حتی حفظ وزن فعلی خود هستند می‌توانند مقداری پروتئین به غذای خود اضافه کرده و شیر راهی ارزان و غنی از مواد غذایی برای دریافت این مواد است. مصرف سه لیوان در روز می‌تواند باعث از دست دادن چربی در طولانی‌مدت شود، خصوصاً اگر فرد به دنبال رژیم غذایی سالم و  ورزش منظم نیز باشد.

 

بدون منیزیم ارزشی ندارد

بدون منیزیم برای متعادل ساختن بدن شما نمی‌توانید کلسیم طبیعی موجود را دریافت کنید. اگر هرروز می‌نوشید باید در رژیم غذایی خود یا از طریق مکمل‌های غذایی منیزیم کافی نیز دریافت کنید. به همین دلیل است که استخوان‌ها از هردو کلسیم و منیزیم ساخته‌شده‌اند.

 

کمک به فرایند پیری

زنان با زیاد شدن سن شاهد کاهش نرخ سوخت‌وساز بدن هستند. قدرت استخوان با زیاد شدن سن کم شده و  خطر پوکی استخوان بالا می‌رود. بااین‌وجود ترکیب کلسیم و ویتامین D موجود در شیر نقش مهمی در حفظ منابع معدنی استخوان با زیاد شدن سن دارد. نوشیدن روزانه‌ی شیر می‌تواند به زنان کمک کند تا اسکلت بدن خود را قوی کرده و مانع پوکی استخوان شوند.

 

محافظت مقابل بیماری‌ها

ازآنجایی‌که بسیاری از مواد غذایی در چربی شیر وجود دارند ( مانند ویتامین A، K2، و اسیدهای چرب  امگا4 ) این ماده می‌تواند از بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. در هر وعده‌ی غذایی از شیر شما احتمال مرگ و شکستگی استخوان را بین ده تا پانزده درصد کم خواهید کرد.

 

احتمال افزایش خطر سرطان

نوشیدن روزانه‌ی شیر می‌تواند در درازمدت برای سلامت زنان خطرناک باشد. شما باید مراقب نوع  شیر انتخابی خود باشید. شیر گاو دارای هورمون‌های رشد است که باعث افزایش خطر سرطان سینه و دیگر سرطان‌ها خواهد شد. در کل هرچه شیر خالص‌تر باشد بهتر است. اگر مرتباً شیر می‌نوشید نوع پرچرب آن را انتخاب کنید که از انواع کم‌چرب کمتر فراوری شده است.

منبع:ویکی5040، مجله تایم

درباره kingface

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *